Positioneringsplan door Modulo Marketing

Waar staat jouw merk of bedrijf in de huidige markt? En waar wil je dat jouw bedrijf of merk staat over 5 jaar? Met een positioneringsplan werken we toe naar een voorkeurspositie binnen de gedachte van de doelgroep. Dit wordt gedaan door het merk of bedrijf te onderscheiden ten opzichte van ander merken en bedrijven. Maar hoe bepaal je een positionering? Modulo Marketing ondersteunt je graag.

Een strategische positionering van jouw merk of bedrijf

Positioneren is het creëren van een plekje in het hoofd van jouw klanten. Oftewel, dat jouw klanten aan jou denken wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben. Wat heb je hiervoor nodig? Een duidelijke positioneringsstatement. Om erachter te komen wat de juiste positionering van jouw merk of bedrijf is kijken we naar een drietal factoren: jouw merk of bedrijf, de doelgroep, de concurrentie. Deze lichten we uitgebreider uit in een positioneringsplan met onder andere: de huidige identiteit (historie/branche), kernwaarden (competenties, visie, missie, strategie), huidig merkbeleid (toegepaste merken en productnaam beleid), doelgroep (de belofte van het merk in de ogen van de doelgroep) en concurrentie (de belangrijke directe concurrenten/partners).

Op basis van bovenstaande factoren en een positioneringsmatrix schrijf ik het positioneringsplan. Het uiteindelijke doel van een positioneringsplan is dat het inzicht geef in hoe je het beste kunt profileren richting de doelgroep om te zorgen dat jouw bedrijf/merk een plekje in het hoofd van de klanten krijgt. Wat we willen? Dat als jouw doelgroep een product/dienst nodig heeft direct aan jouw merk of bedrijf denkt!